"מלחמה" עם רגשות – משחק ליצירת מודעות רגשית

"מלחמה" עם רגשות – משחק ליצירת מודעות רגשית

משחק פשוט זה. יעיל מאד עם ילדים אשר להם מודעות מצומצמת לגבי רגשותיהם ורגשות בכלל. בעזרת המשחק ניתן להרחיב את אוצר הרגשות וכמו כן לחקור רגשות ספציפיים הרלוונטיים לילד.

המשחק יכול לשמש הן להנחיה בקבוצה והן להנחיה פרטנית. (במקרה של הנחיה פרטנית על המנחה להשתתף במשחק).

המשחק מאפשר להתמקד בקשר בין רגשות להתנהגות וניתן לדסקס, בהתאם, עם הילד על אפשרויות ואלטרנטיביות שונות של התנהגות אל מול הרגשות השונים.

כשמשוחקים בקבוצה, המשחק נותן למשתתפים את הפרספקטיבה שכל אדם בוחר להתנהל אחרת אל מול רגשות זהים.

כמו כן, המשחק יכול לשמש ככלי להבנה ולפישוט של רגשות מורכבים. למשל, אפשר למקד את הילד ולבקש ממנו :"מכל הקלפים שאספת בסיבוב הזה תבחר את הפרצוף המתאים ביותר למישהו שעבר תאונה, או ממשהו שקיבל ציון 60 במבחן במתמטיקה וכו.

מטרות המשחק:

  • ליצור כימיה עם המונחה.
  • להעלות למודעות מגוון רגשות.
  • לעודד ביטוי רגשות.
  • לחדד את הקשר בין רגש להתנהגות.
  • לתת לגיטימציה לרגשות קשים.
  • לבחון דרכי התנהגות אל מול רגשות שונים.

 אוכלוסיית יעד:

  • ילדים עם אוצר רגשות דל.
  • ילדים המתקשים לבטא רגשות.
  • ילדים ביישנים ומופנמים.

 חומרים דרושים:

  • חפיסת קלפים (כל סוג קלפים המכילים מספרים יכולים להתאים).
  • תמונות או ציורים של פרצופים עם הבעות שונות, לגישה לדף הפרצופים יש ללחוץ כאן .
  • דבק.

 הכנות:

  1. להדפיס את הדפים המצורפים ולגזור כל פרצוף בנפרד.
  2. להדביק את הפרצופים בגב כל קלף.

הנחיות המשחק:

  1. לערבב את הקלפים ולחלק את כל הקלפים בין המשתתפים – חשוב שלכל משתתף יהיה מספר קלפים זהה.
  2. כל משתתף שומר על הקלפים שלו מבלי להסתכל עליהם. בספירה לשלוש כל משתתף הופך קלף אחד. המשתתף שהפך את הקלף עם המספר הגבוה ביותר מנצח ואוסף אליו את הקלפים של המשתתפים האחרים. במקרה של תיקו על המשתתפים להפוך קלף נוסף ומי שהפך את הקלף עם המספר גבוה ביותר הוא המנצח ואוסף את הקלפים אליו.
  3. המנצח הופך את הקלף עליו המספר הגבוה, שהביא לניצחונו, מראה את פרצוף הרגשות המודבק בגב הכרטיס ומפנה שאלה לשחקן שהוציא את הקלף עם המספר השני הגבוה ביותר. על המנחה לבחור את סוג השאלה בהתאם לנושא או לקושי שעליו הוא מבקש לעבוד.  דוגמא לשאלות:
  • איזה רגש מבטא פרצוף זה?
  • ספר מתי הרגשת כך בעבר?
  • איזה אדם שאתה מכיר מרגיש כך?
  • מתי היית בוחר להרגיש כך?
  • מה אתה עושה כשאתה מרגיש כך?
  • מהי הדרך הנכונה עבורך להתנהג כשאתה מרגיש כך?
  • איך הייתה רוצה להתנהג כשאתה מרגיש כך?
  • מה היית רוצה לבקש מאנשים אחרים כשאתה מרגיש כך?
  • מה היית מייעץ לעשות למשהו שמרגיש כך?
  • אילו מחשבות יש למי שמרגיש כך?
  1. המשחק מסתיים כשאחד המשתתפים נשאר ללא קלפים. והמנצח הוא המשתתף עם רוב הקלפים.

מומלץ להתאים את החוקי המשחק ואת השאלות בהתאם לכל מונחה או קבוצה.

בהצלחה!

 דוב

1 thoughts on “"מלחמה" עם רגשות – משחק ליצירת מודעות רגשית

  1. לדוב היקר,
    הכלים שאתה משתף כלכך ידידותיים והסבריך כלכך נעימים, אני מודה לך על הנדיבות והנועם.
    אין ספק שאתה ממלא את יעודך , כפי שהגדרת אותו.
    בהמשך למחמאות בקשות.
    אני מאמינה ששיטות אלו המיועדות לילדים ולנוער יכולות לעזור בהתאמה קלה לבוגרים שסוחבים בכליהם טראומות ילדות ש"תוקעות" אותם.
    אשמח להיחשף לכלים שיעזרו לעבודה עצמית של בוגר (מבוגר עפ"י מחשבותיו וגילו) אשר רגשותיו והפרשנות של חויה שלילית בילדותו, תוקעת יתדות בגלגלי חייו.
    האם פיתחת כלים כאלו?
    בתודה,
    שלומית

    שוחחתי עמך במפגש חשיפה שהתקיים לא מזמן בלוינסקי.
    אני כעת משתתפת בקורס בסיס של NLP , כפי שיידעתי אותך, אך מעוניינת לרתום אותך לעזרת עולם המבוגרים "התקוע" בסחרחרת התנהגויות הנובעות מטעות בפרשנות של חויות שליליות בילדותם.
    "תקיעות" זו נובעת מתוך מחשבה שרק באופן רציונלי ניתן לשנות התנהגות.
    אני גורסת, שלכל אחד הזכות לשחרר (ולהיפטר מ) פרשנות ילדותית שגויה שגוררת התנהגויות אוטומטיות אשר בולמות צמיחה ושמחה.
    שיטות הNLP (דמיון מודרך ומשחקים עוקפי הכרה) מספקות תשובה.
    הכלים לילדים שאתה מציע ידידותיים, התוכל לעזור בפיתוח כלים ידידותיים למשפחה הבוגרת,
    לתרגול עם מטפל חיצוני או….. לפתח ולמכור משחקי קופסא כאלו לטיפול ביתי (נתקלתי במשחק קופסא המבוסס על רעיון דומה הנקרא על שם הספר:"יומנו של חנון" אשר ילדים בני 11 נהנים לשחק בו).
    כוונתי לתרגול בזוגות בבית, ללא התערבות חיצונית?
    האם תוכל להקדיש לעניין זה זמן?
    אשמח לעזור כמיטב יכולתי, אם תסכים.
    שוב תודה רבה. שלומית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רק מבקשים לבדוק שאת/ה בן/בת אנוש :) *